Skillnaden mellan köpa & reservera valuta
Så här funkar det att köpa och reservera valuta online hos oss. Få koll på skillnaderna och växla valuta innan du reser.
Reservera valuta och hämta i butik
När du reserverar valuta förbokar du önskad valuta och belopp på vår sajt eller i vår valutaapp. Valutan hämtar och betalar du i en av våra butiker – du bestämmer själv vilken. Genom att reservera valuta kan du vara säker på att valutan finns i lager och är färdig för avhämtning när du kommer till butiken.
När valutan finns i lager går det ofta bra att hämta den dagen efter din reservation. Om butiken inte har din valuta i lager är väntetiden som längst 5 vardagar. För de flesta av våra butiker bestämmer du själv avhämtningsdatum i samband med din reservation. Om valutan inte finns tillgänglig till önskat datum kontaktar vi dig direkt. Om du inte valt ett datum skickar vi ett mejl till dig när valutan finns redo för upphämtning i din butik.
Att reservera valuta kostar ingenting extra men som alltid behöver du visa upp en giltig legitimation samt ditt reservationsnummer (står i din reservationsbekräftelse som mailats till dig) i samband med upphämtningen. Exempel på reservationsnummer RES53b2b1.
Om du inte hämtar upp din valuta 2 dagar efter valt upphämtningsdatum eller när butiken skickat ut en leveransnotis så försvinner din reservation. Du kan alltid kontakta oss för att ändra upphämtningsdag.
Köp valuta online och hämta hos postombud eller i butik
Att köpa valuta online innebär att du betalar valutan direkt i samband med ditt köp på vår sajt eller i valutaappen. Sedan kan du välja om du vill hämta ut valutan i valfri FOREX butik eller få valutan levererad till närmaste postombud med försäkrad post.
Har du valt att få valutan hemskickad så meddelar Postnord när valutan är redo att hämtas. Leveranstiden för att få valutan skickad till ditt postombud är 3-5 vardagar. Väljer du att hämta din köpta valuta i en av våra butiker så får du ett mejl när din valuta är redo att hämtas.
Tänk på att din levererade valuta hämtas hos ett postombud nära din folkbokföringsadress. Postnord meddelar vilken adress och vilket postombud som gäller för dig. Glöm inte att ta med en giltig legitimation.